Adventti
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Etusivulle | Sivukartta ja haku | Muuta tekstikokoa
Halikko Kiikala Kisko Kuusjoki Muurla Perniö Pertteli Salo-Uskela Suomusjärvi Särkisalo

Adventti

Ensimmäistä adventtisunnuntaita vietetään 27.11.2016.

Lupaus valosta

Sana adventti tulee latinan kielen sanasta adventus, joka merkitsee saapumista tai tulemista. Suomen kielessä adventti merkitsee nykyään joulun odotuksen aikaa. Adventtina odotetaan, että Messias syntyy ja valo voittaa pimeyden.

Ensimmäinen adventtisunnuntai viittaa pääsiäistä edeltävään palmusunnuntaihin. Jeesuksen ratsastaessa Jerusalemiin tunnelmat olivat juhlalliset ja riemukkaat, kansa hurrasi kuninkaalle. Ensimmäinen adventti liittyy Kristuksen kuninkuudesta kertovien pyhäpäivien ketjuun.

Kuvan kertomaa

Aasi, jolla pyhä perhe oli paennut Egyptiin, palaa kuviin mukaan kertomaan Jerusalemiin saapumisesta. Jeesus oli pyytänyt lainaksi aasia, vain lainaksi. Se muistuttaa meitä siitä, että hänen aikansa on lopuillaan.

Jeesuksen takana seuraavat hänen opetuslapsensa. Pietari parrakkaana on aivan hänen takanaan. Pietarin vieressä parrattomana ja nuorempana erottuu Sebedeuksen pojista toinen: Johannes evankelista.

Jerusalemin portilla ovat Jeesusta vastassa väkijoukot kirjanoppineineen. Portti on täsmälleen sama, josta hän muutamien päivien kuluttua kävelee ulos kantaen ristiään. Taustalla näyttäytyy suorastaan jo pelottavana Golgata, kukkula, jossa Kristus ristiinnaulitaan.

Jeesuksen toinen käsi on siunaavassa asennossa. Kaksi sormea muistuttaa Jeesuksen kahtalaisesta luonteesta. Hän on ihminen ja Jumala yhtä aikaa. Kolme sormea omana ryhmänään muistuttavat pyhästä kolminaisuudesta. Kolme irrallista palmun oksaa ennakoivat kolmea ristiä, jotka pian kohoavat Golgatalle.

Jerusalemin portilla yhdellä häntä vastaanottavista on kädessään palmunlehvä: marttyyriuden tunnus. Hän ojentaa sen Jeesusta kohden. Jeesus kantaa toisessa kädessään kirjakääröä. Se symboloi evankeliumia, ilosanomaa pelastuksesta, jonka hän tuo.

Puuhun kiipeävä poika muistuttaa Jerikon Sakkeuksesta. Hän oli halukas näkemään Jeesuksen, mutta lyhytkasvuisena sankassa väkijoukossa ei siihen pystynyt kuin kiipeämällä puuhun. Jerusalemiin saapumisen kuvissa jo varhaisista kristillisitä ajoista alkaen tuli tavaksi kuvata ihmisiä puussa. Se muistuttaa Jerikon matkan aikanakin Jeesuksen saamasta suosiosta.

Viitan levittäminen maahan on suurin kunnianosoitus, minkä ihminen saattoi noihin aikoihin saada.

  • Teksti: FT, taiteentutkija, kirjailija Liisa Väisänen.
  • Kuva: Tuntematon tekijä, 1100-luku, Jeesus ratsastaa Jerusalemiin. Monrealen tuomiokirkon seinämosaiikkinen yksityiskohta. Monreale, Italia. Valokuva Marco Peretto.