Kesäkonserttisarja 2019
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Etusivulle | Sivukartta ja haku | Muuta tekstikokoa

Kesäkonserttisarja 2019

Salon seurakunnan perinteinen kesäkonserttisarja tarjoaa monenlaista kuultavaa: musiikkia kuudelta vuosisadalta, monista maista ja tyylilajeista – toivottavasti jokaiselle jotain inspiroivaa.

Konsertit alkavat klo 20.

Niiden jälkeen on mahdollisuus jäädä iltateelle kirkkoon tai kirkon pihaan vaihtamaan ajatuksia konsertista muiden kuulijoiden ja illan taiteilijoiden kanssa.

Konsertteihin on vapaa pääsy, ohjelmalehtinen maksaa 10 euroa. Musiikin suurkuluttajille on tarjolla 50 euron hintainen kesäkonserttipassi, jolla saa ohjelman jokaiseen konserttiin.

21.7. Suomusjärven kirkko                   

Romantiikan kuohuja

DuoCella:
Ella Kiiski, sello
Henni Isojunno, piano

Suomusjärven kesäkonsertin ohjelmassa on Griegin sello-piano-sonaatti ja Schumannin selloteoksia salolaisten taiteilijoiden esittäminä.

Pianisti Henni Isojunno toimii opettajana Halikon musiikkiyhdistyksessä ja Salon musiikkiopistossa sekä Halikon musiikkiyhdistyksen toiminnanjohtajana. Hän on valmistunut musiikin maisteriksi vuonna 2014 Sibelius-Akatemian esittävän säveltaiteen koulutusohjelmasta ja musiikkipedagogiksi Turun ammattikorkeakoulusta vuonna 2012. Opetustyön lisäksi Isojunno konsertoi niin solistina kuin kamarimuusikkona. Syksyllä 2018 hän esiintyi kamariorkesteri Salo Chamberin solistina ja on Trio KAHin jäsen.

Ella Kiiski opiskelee tällä hetkellä sellonsoittoa vaihto-oppilaana ”Robert Schumann Hochschule” -korkeakoulussa Düsseldorfissa, Saksassa. Kiiski aloitti Sibelius-Akatemiassa opiskelunsa vuonna 2015 professori Timo Hanhisen oppilaana. Kiiski on EUYO (European Union Youth Orchestra) -orkesterin jäsen. Viime vuonna orkesteri teki kaksi isoa konserttikiertuetta kiertäen ympäri Eurooppaa ja vähän Euroopan rajojen ulkopuolellekin, mm. Dubain oopperataloon. Kiertueisiin kuului esiintyminen mm. vuoden 2018 Lontoon BBC-proms -konserttisarjassa samoin kuin Berliinin Young Euro Classic -festivaalilla. Ella on aktiivinen kamarimuusikko, ja yhteismusisointi onkin Ellan mielestä mielekkäimpiä syitä opiskella musiikkia. Tällä hetkellä hän soittaa DuoCellan lisäksi pianokvintetissä ja pianotrio Flamossa, joka teki v. 2017 oman konserttikiertueen Japaniin. Myös monet muut kansainväliset projektit ja festivaalit, kuten CuE-akatemia, Balthasar-Neumann -festivaali ja Kuhmon Kamarimusiikki ovat olleet merkittäviä inspiraation sytyttäjiä Ellalle, kuten myös Vivo-sinfoniaorkesteri aikaisemmin. Ella Kiiski oli yksi semifinalisteista Turun sellokilpailuissa 2018. Hänen sellonsa on vanha itävaltalainen instrumentti vuodelta 1769.

28.7. Kuusjoen kirkko      

Holveista ja lehvästöistä

Kirsti Apajalahti, barokkiviulu
Pieta Mattila, barokkisello
Kaisamaija Uljas, teorbi

Konsertin ohjelma tarjoaa maistiaisia 1600-luvun taiturillisesta viulu- ja yhtyemusiikista, jota kirkkojen ja hovien palveluksessa työskentelevät muusikot sävelsivät. Konsertin aikana seurataan viulismin kehitystä ja värikkäitä vaikutteita samalla matkaten Italiasta kohti Itävaltaa. Yhtyeen säestävässä continuo-ryhmässä soivat teorbi ja sello, joista jälkimmäisen rooli laajentuu vuosisadan kuluessa bassoäänestä soolosoittimeksi. Erityinen helmi ohjelmassa on italialaisen Isabella Leonardan säveltämä viuluteos Sonata Duodecima, säveltäjän ainoa soolosonaatti. Leonarda oli yksi harvoja 1600-luvulla eläneitä naissäveltäjiä ja kenties aikansa tuotteliain naispuolinen musiikintekijä.

Viulisti Kirsti Apajalahti suhtautuu intohimoisesti niin vanhaan musiikkiin ja historiallisiin esityskäytäntöihin kuin nykymusiikkiin. Kirsti työskentelee säännöllisesti tunnettujen barokkiorkestereiden ja yhtyeiden kanssa. Näihin lukeutuvat mm. orkesterit Holland Baroque, De Nieuwe Philharmonie Utrecht, Musica Temprana, Barokopera Amsterdam ja Millenium Orchestra Belgiassa.

Myös Pieta Mattila on erikoistunut vanhan musiikin esittämiseen sekä solistina että yhtye- ja orkesterimuusikkona. Hän toimii sellistinä ja gambistina useissa kokoonpanoissa, joista mainittakoon Suomalainen Barokkiorkesteri, Kuninkaantien muusikot, Espoon barokki, Barokkiyhtye Rosinante ja Eloisa Consort.

Luutisti ja kitaristi Kaisamaija Uljasta kiehtoo eri-ikäisen ja -tyylisen musiikin sekä eri taidelajien yhdistely. Hän toimii muusikkona mm. perustamassaan Detritus-yhtyeessä, ja hänen ohjelmistoonsa kuuluu kappaleita varhaisista, jo lähes kokonaan maatuneista 1500-luvun luuttulauluista 1600–1700-lukujen basso continuo -laulujen kautta uusimpiin nykysäveltäjien teosten kantaesityksiin.

4.8. Angelniemen kirkko

Sointikylpyjä auringossa ja yössä

Laura Kokko & Kari Olamaa, viulu
Tiila Kangas, alttoviulu
Heidi Peltoniemi, sello
Anna Rinta-Rahko, basso

Konsertissa esiintyviä muusikoita yhdistää rakkaus vanhoihin soittimiin ja vanhaan soittotapaan – suolikielien sointiin, kevyisiin jousiin ja artikulaatioon – sekä pyrkimys ymmärtää ja eläytyä menneiden vuosisatojen sävelkieleen ja tunnelmaan. Heitä yhdistävät myös monet projektit Helsingin Barokkiorkesterissa. Työvälineinä Helsingin kaupunginorkesterissa, Sinfonia Lahdessa ja opetustyössä he käyttävät kuitenkin moderneja instrumentteja.

Konsertin ohjelmassa on Boccherinia, Rombergia, Wagenseiliä ja Rossinia.

11.8. Yliskylän kirkko       

Kaira - Rauhaa

Iida-Vilhelmiina Sinivalo, sello
Cheick Cissokho, kora
Lauri Wuolio, kupola

Kaira tarkoittaa mandinkan kielellä rauhaa. Rauhasta nousee ilo ja vapaus. Rauha antaa mahdollisuuden hiljentyä ja kääntyä sisäänpäin tai avautua ja kohdata se mitä vastaan tulee.

Kaira-yhtye on Iida-Vilhelmiina Sinivalon, Cheick Cissokhon ja Lauri Wuolion muodostama kollektiivi, jossa kolme hyvin erilaisesta maailmasta lähtöisin olevaa soitinta kohtaavat. Idea yhtyeestä kehittyi siitä yksinkertaisesta huomiosta, että sellon, koran ja kupolan äänet sopivat varsin hyvin yhteen.

Länsimaisen klassisen musiikin kehdossa varttunut sello on tuttu soitin, mutta etäisesti kannelta tai harppua ääneltään muistuttava kora ja pehmeän kellomainen kupola tulevat harvemmin vastaan. Länsiafrikkalainen kora ja Sveitsissä vasta 2000-luvulla kehitetty kupola luovat sellon kanssa uniikkia äänimaisemaa, joka kutsuu kuulijan kellumaan omaan rauhan tilaansa.

Musiikki rakentuu improvisaatiosta, jossa kohtaavat muun muassa senegalilaiset kansanlaulut, virsifragmentit, J. S. Bachin musiikki ja minimalismi.

18.8. Kiskon kirkko           

Let us sing and praise!

Salon kanttorit
Jukka Saarinen, piano
Malla Lounasheimo, kontrabasso
Marko Soramäki, rummut

Kanttorien kesäkonsertin ohjelmassa on jazzia ja gospelia. Aluksi kuullaan Bob Chilcottin teos Nidaros Jazz Mass. Teos on alun perin sävelletty Norjan Trondheimissa sijaitsevan Nidaros-katedraalin tyttökuorolle. Jazz on aina innostanut lajina Bob Chilcottia niin säveltäjänä, sovittajana kuin laulajana. Konsertissa esitettävä versio on sovitettu sekakuorolle, pianolle, kontrabassolle ja rummuille. Muu ohjelmisto koostuu perinteisen englanninkielisen gospelmusiikin helmistä. Ohjelmassa on niin kuoron a cappellaa kuin solistin, kuoron ja bändin yhteistä iloittelua.

25.8. Perttelin kirkko       

Aikojen loppu

Anna Angervo, viulu
Maija Juuti, sello
Janne Pesonen, klarinetti
Ville Hautakangas, piano

Viimeisessä kesäkonsertissa kuullaan ranskalaisen Olivier Messiaenin Aikojen lopun kvartetto Tampere Filharmonian soittajien esittämänä.

Sä­vel­lyk­sen syn­ty­his­to­ria on mel­koi­sen poik­keuk­sel­li­nen. Oliver Messiaen oli 31-vuo­ti­as, kun hän toi­sen maa­il­man­so­dan ai­ka­na 1940 jou­tui rans­ka­lai­se­na so­ti­laa­na sak­sa­lais­ten van­gik­si. Hä­net siir­ret­tiin van­ki­lei­ril­le Slee­si­aan, ny­kyi­sel­lä Sak­san ja Puo­lan ra­jal­la si­jait­se­vaan pik­ku­kau­pun­kiin. Varsin karuista olosuhteista huolimatta Mes­si­aen saat­toi kuitenkin soittaa pianoa ja sä­vel­tää. Vankien joukossa oli myös kla­ri­ne­tis­ti, viu­lis­ti ja sel­lis­ti, joil­le hän sä­vel­si Ai­ko­jen lo­pun kvar­te­ton. Teos kantaesitettiin vankien joukolle taivasalla tammikuisessa vesisateessa. Kah­dek­sa­no­sai­nen teos ja sen osien ot­si­kot ovat saa­neet ni­men­sä Il­mes­tys­kir­jan kym­me­nen­nestä luvusta, jossa en­ke­li saa­puu il­moit­ta­maan ajan lop­pu­mi­ses­ta:

”Ja minä näin väkevän enkelin tulevan alas taivaasta, hänen verhonaan oli pilvi ja taivaankaari oli hänen päänsä päällä ja hänen kasvonsa oli kuin aurinko ja hänen jalkansa kuin tulipatsaat…. Ja enkeli, jonka minä näin seisovan meren päällä ja maan päällä, kohotti oikean kätensä taivasta kohti ja vannoi Hänen kauttansa, joka elää aina ja iankaikkisesti, ettei enää ole oleva aikaa, vaan niinä päivinä, jolloin seitsemännen enkelin ääni kuuluu hänen puhaltaessaan pasuunaan, Jumalan salaisuus käy täytäntöön."

 

*************************

Menneet konsertit

2.6. Perniön kirkko

Joutsenlaulu

Heikki Rainio, tenori
Pasi Helin, piano

9.6. Salon kirkko              

Uusilla uruilla

Kaisa Suutela-Kuisma, urut
Samuli Takkula, piano ja laulu

16.6. Kiikalan kirkko         

Sonaatteja kesäillassa

Varpu Heikinheimo, viulu
Daniel Beskow, piano

23.6. Särkisalon kirkko    

Folk goes classical

Saija Kivioja, laulu
Tiina Aho-Erola, viulu
Lea Pekkala, sello
Elisa Järvi, piano

30.6. Halikon kirkko         

Roman tapaa Händelin

Vox Musarum:
Noora Karhuluoma, laulu
Hanna Thiel, gamba
Marco Bonacci, cembalo

7.7. Muurlan kirkko         

Rakkaimmat virteni

Hanna-Leena Keinänen, laulu
Miikka Lehtoaho, piano

14.7. Uskelan kirkko

Italian tuulet Suomen saloissa

Markku Mäkinen, urut

 

21.7. Suomusjärven kirkossa DuoCella eli Henni Isojunno ja Ella Kiiski

28.7. Kuusjoen kirkossa Kirsti Apajalahti, Pieta Mattila ja Kaisamaija Uljas

4.8. Angelniemen kirkossa Laura Kokko & Kari Olamaa, Tiila Kangas, Heidi Peltoniemi ja Anna Rinta-Rahko