Pääsiäinen
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Etusivulle | Sivukartta ja haku | Muuta tekstikokoa
Halikko Kiikala Kisko Kuusjoki Muurla Perniö Pertteli Salo-Uskela Suomusjärvi Särkisalo

Pääsiäinen

Ensimmäistä pääsiäispäivää vietetään 27.3.2016.

Elämä voittaa kuoleman

Pääsiäinen, koko kristikunnan ja kirkkovuoden perusta, kristittyjen tärkein juhla, kantaa vanhaa hepreankielistä nimeä. Israelin kansan pesach on vapautumisen juhla. Se juhlistaa siirtymistä Egyptistä Luvattuun maahan.

Kristittyjen kautta juhlaan tuli uusi sisältö. Jeesuksen ylösnousemuksen kautta pääsiäisestä tuli synnistä ja kuolemasta vapautumisen juhla. Pääsiäistä ovat kristityt viettäneet aivan uskontomme alusta saakka. Pääsiäisjuhlan ajankohta voi sen sijaan vaihdella.

Nykyisin lännen kirkko laskee pääsiäisen paikan Nikean kirkolliskokouksen ohjeiden mukaan. Pääsiäinen on kevätpäivän tasauksen jälkeisen täysikuun ensimmäinen sunnuntai.

Kuvan kertomaa

Kuvataiteessa keskeisin elementti on kuoleman voittaminen ja taivaaseen astuminen. Giovanni Carlonen tekemässä kattomaalauksessa kuoleman voittamista kuvaa vasemmalla oleva, tyhjäksi jäänyt hauta. Kalliohaudan päällä kasvaa vihreä oksa. Näemme myös jo kuivuneen oksan saaneen uusia lehtiä. Ne kertovat elämästä kuoleman jälkeen.

Kalliohaudan edessä on kaksi enkeliä. Heidän edessään on kaatunut kivinen ovi, joka sulki haudan. Enkelit pitelevät käsissään Jeesuksen käärinliinaa. Toinen enkeleistä osoittaa sitä sormellaan kuin kysyen: näettekö ihmeen?

Taivaaseen nousevan Jeesuksen naulanjäljet sekä haava kyljessä todistavat kaiken tapahtuvan hänen kuolemansa jälkeen. Jeesuksen kädessään pitämä valkoinen lippu punaisella ristillä on vanha ylösnousemuksen tunnus. Punainen viittaa Jeesuksen vereen ja valkea viattomuuteen sekä vapautumiseen kuoleman kahleista.

Teosta kansoittavat erinäköiset ja -kokoiset enkelit. Enkeleillä on erilaisia eleitä, jotka kaikki todistavat kunnioitusta, ihmettä ja hartautta. Yhteen liitetyt kädet, joista tuli keskiajalla tapa rukoilla, kertovat alistumisesta Jumalan tahdon alle. Kädet rinnalla ovat hämmästyksen ja alistumisen merkki. Kohti taivasta nostetut kädet ja käsivarret kertovat hämmästyksestä. Jeesuksen oikealla puolella olevan enkelin pystyyn nostettu etusormi muistuttaa yhden ja ainoan Jumalan läsnäolosta.

Taustalla näemme viittauksen jo pääsiäissunnuntain tapahtumiin: Naisiin, jotka tulevat haudalle ja löytävät sen tyhjänä.

  • Teksti: FT, taiteentutkija, kirjailija Liisa Väisänen.
  • Kuva: Giovanni Carlone, 1620-luku, Jeesuksen ylösnousemus. Basilica della Santissima Annunziata del vastato -kirkko, kattomaalaus. Genova, Italia. Valokuva Marco Peretto.