Angelniemen kirkko

Angelniemen kirkko ulkoa kuvattuna, meri taustalla

Angelniementie 261, 25230 Salo

Angelniemi oli itsenäisenä seurakuntana ja kuntana vuodet 1916-1966, jonka jälkeen se palasi takaisin osaksi emäpitäjäänsä Halikkoa. Angelniemen kirkko on rakennettu 1772 Kemiön saaren pohjoispäähän upeaan niemeen. Kirkko rakennettiin turkulaisen rakennusmestarin Matti Åkerblomin johdolla. Se on pitkäkirkko, johon kuuluvat kirkkolaivan lisäksi sitä matalammat ja toisiaan vastapäätä olevat sakaristo ja asehuone. Kirkon yhteyteen rakennetussa länsitornissa on kolme kelloa, jotka olivat käytössä jo vuosina 1738, 1824 ja 1844.

Kirkkoa korjattiin perusteellisesti vuonna 1843. Silloin uusittiin vesikatto, korotettiin lattiaa ja tehtiin portaat saarnatuoliin. Arkkitehtien T. Soran ja G.H. Wahlroosin suunnitelmien mukaan toteutettiin uusi korjaus vuonna 1935. Sen yhteydessä alttariseinän ikkunoihin saatiin lahjoituksena kristillisiä vertauskuvia sisältävät lasimaalaukset.

Alttaritaulu, Alexandra Såltinin öljymaalaus vuodelta 1897, kuvaa Kristuksen kirkastumista. Taulun yläpuolella oleva krusifiksi on 1300-luvulta. Saarnatuoli on vuodelta 1772. Sen sivujen ja porraskaiteiden katkokaaripeileihin on maalattu Vapahtajan, evankelistojen sekä apostolien Paavalin, Pietarin ja Jaakobin kuvat. J.A. Zachariassenin urut on rakennettu 1898. Ne ovat mekaaniset ja kuusiäänikertaiset ja palautettu alkuperäiseen kuntoonsa vuonna 2010.
Angelniemen kirkon urkujen tarkemman esittelyn voit lukea täältä.

Kirkkoon mahtuu 250 henkeä.

YouTube-video

Pysäköinti Pysäköinti