Perniön Pyhän Laurin kirkko

Lupajantie 6, 25500 Salo

Pyhälle Laurentiukselle omistettu harmaakivikirkko rakennettiin keskiajalla 1400-luvulla. Kirkko on torniton, suorakaiteinen pitkäkirkko, jonka pohjoispuolella on matala sakaristo ja eteläpuolella runkohuoneen keskikohdassa asehuone.

Kolmilaivaisen kirkon holvikatteita peittävät 1400-luvun lopulla tehdyt maalaukset. Vuodesta 1667 lähtien niitä on eri vaiheissa kalkittu peittoon. Maalaukset otettiin esiin vuonna 1904 ja ne restauroitiin vuosina 1962 - 1963. Kirkon koristeina ovat olleet myös runsaat lasi-ikkunamaalaukset, jotka on korjausten yhteydessä hävitetty.

Keskiajalta on säilynyt suuri määrä puuveistoksia tai niiden katkelmia. Tänä päivänä kirkkoa koristaa keskiaikainen, suurikokoinen puinen triumfikrusifiksi, joka on mahdollisesti kotimaista työtä 1300-luvulta. Etelälaivan toiseen pilariin on kiinnitetty Neitsyt Maria ja Jeesus-lapsi - patsas, joka on peräisin 1300-luvun alkupuolelta.

Alttaritaulu on vuodelta 1703; sen aiheena on " Ehtoollisen asettaminen" ja se on Lauri Myran käsialaa. Siihen on tehty barokkityylisesti ornamoitu kehys vuonna 1667. Lisäksi kirkossa on puisia hautausvaakunoita ja suuri määrä hautakiviä 1500- ja 1600-luvuilta. Saarnastuoli on tehty vuonna 1865 ja se on tyyliltään uusgoottilainen.

Perniön Pyhän Laurin kirkon urut on esitelty täällä.

Erillisen kellotapulin alaosa on keskiajalta peräisin olevaa harmaakiveä, puisen yläosan rakensi vuonna 1797 nykyiseen muotoonsa Antti Söderman.

Kirkossa on istumapaikkoja 550.

YouTube-video

Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköinti Pysäköinti

su 28.4. klo 10.00

Messu Perniön kirkossa

4. sunnuntai pääsiäisestä "Taivaan kansalaisena maailmassa"
Alaranta, Rainio-Alaranta, Perniön Laulukuoro
su 5.5. klo 10.00

Messu Perniön kirkossa

5. Sunnuntai pääsiäisestä, rukoussunnuntai "Sydämen puhetta Jumalan kanssa"
Hekkala, Rainio-Alaranta
to 9.5. klo 17.00

Elämäni virret - Maan korvessa kulkevi

Tervetuloa kuuntelemaan jotakin uutta, rakkaat ja tuttua tutummat virret uusina versioina Pekka Laakson esittämänä. Elämäni virret -konsertissa kuulet laulun ja harmonikan sulassa sovussa klassikkovirsien äärellä. Säestykset ovat sellaisia, joita et varmasti ole aiemmin virsissä kuullut. Puhuttelevat virsien tekstit kutsuvat sinutkin pysähtymään tärkeiden asioiden äärelle idyllisessä Perniön kirkossa. Lämpimästi tervetuloa! Kirkkoon vapaa pääsy. Ohjelma ovelta 20 €.
su 19.5. klo 10.00

Messu Perniön kirkossa

Helluntai "Pyhän Hengen vuodattaminen"
Hekkala, Lahti