Kesäkonsertti Kiikalan kirkossa

neljä soittajaa, mukana nokkahuilut ja viola da gamba

Kiikalan kirkko

'Aurinkokuninkaan katseen alla' - ranskalaista barokkimusiikkia Ludwig XIV ajoilta.
Ensemble Nylandia
Nylandia on cembalisti ja kosketinsoittaja Matias Häkkisen perustama barokkimuusikoiden yhteenliittymä, joka on virkistänyt ja monipuolistanut Suomen vanhan musiikin elämää vuodesta 2009. Kiikalan konsertissa Ensemble Nylandia muodostuu kvartetista, jossa soittavat Sini Vahervuo, traverso ja nokkahuilu, Kati Vainikainen, nokkahuilu, Jukka Rautasalo, viola da gamba ja Matias Häkkinen, cembalo. Nämä kokeneet barokkiekspertit tuovat kesäkuiseen iltaan tuulahduksen Ranskan pitkäaikaisen hallitsijan Louis XIV:n hovista. Yhtye tarjoilee tunnin mittaisen, monivivahteisen ohjelman, joka lupaa syviä tunteita ja upeiden periodi-instrumenttien rikasta sointia. Francois Couperinin koristeellisista luomuksista liikutaan Hotteterren ja Philidorin elegantteihin teoksiin ja Marain Marais'n luomat tummasävyiset gambasoolot saavat seurakseen kesäisen kepeitä huilupreludeita.
Konsertin jälkeen on tarjolla iltateet esiintyjien seurassa kirkon pihalla tai sateen sattuessa kirkossa.
Vapaa pääsy, ohjelma 10€

Muusikot

Nokkahuilisti ja traversisti SINI VAHERVUO on kysytty solisti ja kamarimuusikko. Ensemble Nylandian lisäksi Vahervuo konsertoi aktiivisesti erilaisissa vanhan musiikin kokoonpanoissa kuten renessanssinokkahuiluyhtye Q Consortissa, Suomalaisessa barokkiorkesterissa ja Espoon Barokissa. Hän on konsertoinut Euroopassa, Kanadassa, Japanissa ja useilla festivaaleilla ympäri Suomen. Musiikin maisteriksi Vahervuo on valmistunut Sibelius-Akatemialta, jossa hän opiskeli vanhan musiikin aineryhmässä. Hän opettaa nokkahuilunsoittoa, kamarimusiikkia ja nokkahuilupedagogiikkaa Tampereen Ammattikorkeakoulussa, Lahden ja Tampereen konservatorioilla, Käpylän ja Länsi-Helsingin musiikkiopistoissa sekä vanhan musiikin kursseilla. Vahervuo on kirjoittanut nokkahuilun alkeisoppikirjan "Pieni nokkahuilukirja - Nokkisalkeet kaikenikäisille".
KATI VAINIKAINEN (ent. Boosey) toimi nokkahuilistina ja nokkahuilunsoiton opettajana Britanniassa yli 25 vuoden ajan. Valmistuttuaan musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta, Vainikainen jatkoi opintojaan Bremenin Vanhan Musiikin Akatemiassa sekä Lontoon Kuninkaallisessa Musiikkiakatemiassa. Lontoossa perustetun Fontanella -nokkahuiluyhtyeen kanssa Vainikainen on levyttänyt ja esiintynyt laajalti ympäri Britanniaa sekä monissa Euroopan maissa. Nokkahuiluopettajana hän on toiminut monissa arvostetuissa brittiläisissä opinahjoissa kuten Wells Cathedral School, Royal Academy of Music sekä Royal College of Music Junior Department. Nokkahuilupäivien, kesäkurssien sekä nokkahuiluorkesterien johtamisen kautta hän on innostanut satoja eri ikäisiä soittajia. Palattuaan Suomeen 2019 hän on toiminut nokkahuilunsoiton lehtorina Hämeenlinnan Sibelius-Opistossa ja opettaa myös Nurmijärven Musiikkiopistossa.
JUKKA RAUTASALO aloitti perehtymisen periodimusisointiin 1996. Pääsoittimensa sellon rinnalle hän otti tuolloin viola da gamban, jota alkoi opiskella Timo Junturan johdolla Sibelius-Akatemiassa. Samoihin aikoihin alkoi toisaalta ura myös Avanti-kamariorkesterissa, jossa syntyi läheinen suhde oman aikamme musiikkiin. Radion sinfoniaorkesterin riveissä Rautasalo on soittanut kolmantena soolosellistinä vuodesta 1996 lähtien. Rautasalo on uransa aikana toiminut myös lukuisten suomalaisten kaupunginorkesterien solistina ja kapellimestarina erikoistuen 1700-luvun musiikkiin. Vuodet 2001-2004 hän toimi Suomalaisen barokkiorkesterin taiteellisena johtajana. ALBA-levymerkillä hän julkaisi vuonna 2007 sellistisäveltäjä Luigi Boccherinin sellosonaatteja.
MATIAS HÄKKINEN on kosketinsoittaja, kapellimestari ja keskeinen vaikuttaja vanhan musiikin ja yleisemminkin klassisen musiikin kentällä. Hänet tunnetaan sekä vahvana visionäärinä että innostuneena tekijänä, inspiroituneena soittajana ja omistautuneena opettajana. Häkkinen työskentelee monipuolisesti erilaisissa muusikon tehtävissä sekä cembalistina että pianistina ja urkurina ohjelmistolla, joka ulottuu renessanssista kaikkein tuoreimpaan nykymusiikkiin. Häkkinen on toiminut New Century Baroque -orkesterin sekä Ensemble Nylandian taiteellisena johtajana. Lisäksi hän on soittanut mm. European Union Baroque Orchestrassa, European Union Chamber Orchestrassa, Suomalaisessa barokkiorkesterissa, BRQ Vantaa Ensemblessä, Radion sinfoniaorkesterissa, Avanti!:ssa sekä useiden kaupunginorkesterien kanssa. Hän on myös Café Barock -konserttisarjan taiteellinen johtaja ja tuottaja, BarokkiKuopio-festivaalin taiteellinen johtaja sekä Suomen vanhan musiikin liiton puheenjohtaja.

Kiikala