Kesäkonsertti Angelniemen kirkossa

kolme naista kukkamekoissa cembalon äärellä Uskelan kirkossa

Angelniemen kirkko

Barokin solinaa
Kaisa Kraft, sopraano; Kati Vainikainen, nokkahuilu; Kaisa Suutela-Kuisma, cembalo

Angelniemen kirkko on ehkä kauneimmalla paikalla Salon seurakunnan kirkoista. Sinne sopiikin mainiosti tämä barokkikonsertti, jossa sävelet solisevat virtanaan, linnut laulavat ja tunnelma on kesäisen kepeä.

Konsertin jälkeen on tarjolla iltateet esiintyjien seurassa kirkon pihalla tai sateen sattuessa kirkossa.
Vapaa pääsy, ohjelma 10€.

Sopraano Kaisa Kraft (ent. Takkula) on valmistunut musiikin maisteriksi vuonna 2013 Sibelius-Akatemian kirkkomusiikin koulutusohjelmasta laulu pääaineenaan suorittaen laulun A-tutkinnon erinomaisin arvosanoin. Hänen laulunopettajinaan Sibelius-Akatemiassa toimivat Jorma Elorinne ja Hannu Niemelä. Hän on täydentänyt opintojaan yksityisesti Kai Valtosen ja Johanna Rusasen johdolla sekä Milanossa professori Anatoli Goussevin johdolla. Kraft on valmistunut myös laulupedagogiksi Turun Musiikkiakatemiasta v. 2010. Kraft on osallistunut mm. Matti Salmisen, Camilla Nylundin, Martin Katzin, Mikko Franckin, Juha Uusitalon, Eytan Pessenin, Marjut Hannulan, Johanna Rusasen, Anssi Hirvosen, Dorothy Irvingin ja Harald Bjorkoyn mestarikursseille. Liedissä häntä ovat ohjanneet mm. Ilmari Räikkönen, Ilmo Ranta, Tuula Hällström ja Eveliina Kytömäki.

Vuonna 2020 järjestetyissä kansainvälisissä Wagner-laulajille suunnatuissa Lauritz Melchior -kisoissa Aalborgissa Tanskassa Kaisa sijoittui parhaana suomalaisena kahdeksan parhaan laulajan joukkoon. Kesällä 2021 järjestetyissä Toivo Kuula -laulukilpailuissa hän ylsi finaaliin. Kaisa on esiintynyt mm. Turun musiikkijuhlilla, Kirkon musiikkijuhlilla, Katedraali soi-konserttisarjassa, Sibafest-sarjassa, WAMin konserttisarjassa, Turun tuomiokirkon kesämusiikissa, Salon seurakunnan kesäkonsertti-sarjassa, härborta-festivalenilla, Turun taidemuseon ilmaisilloissa, Oopperakammarin konserttikammari-sarjassa, Turun Kamarioopperafestivaaleilla, Brinkhall soi-konserttisarjassa sekä Paraisten, Liedon ja Martin seurakuntien konserttisarjoissa.

Kati Vainikainen (ent. Boosey) toimi nokkahuilistina ja nokkahuilunsoiton opettajana Britanniassa yli 25 vuoden ajan. Valmistuttuaan musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta, Vainikainen jatkoi opintojaan Bremenin Vanhan Musiikin Akatemiassa sekä Lontoon Kuninkaallisessa Musiikkiakatemiassa. Lontoossa perustetun Fontanella -nokkahuiluyhtyeen kanssa Vainikainen on levyttänyt ja esiintynyt laajalti ympäri Britanniaa sekä monissa Euroopan maissa. Nokkahuiluopettajana hän on toiminut monissa arvostetuissa brittiläisissä opinahjoissa kuten Wells Cathedral School, Royal Academy of Music sekä Royal College of Music Junior Department. Nokkahuilupäivien, kesäkurssien sekä nokkahuiluorkesterien johtamisen kautta hän on innostanut satoja eri ikäisiä soittajia. Palattuaan Suomeen 2019 hän on toiminut nokkahuilunsoiton lehtorina Hämeenlinnan Sibelius-Opistossa ja opettaa myös Nurmijärven Musiikkiopistossa.

Kaisa Suutela-Kuisma (s.1968) valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian kirkkomusiikkiosastolta 1993. Vuonna 1996 hän suoritti sekä urkujensoiton että laulun A-tutkinnot erinomaisin arvosanoin.
Kaisa Suutela-Kuisma on opiskellut urkujensoittoa Folke Forsmanin ja Kari Jussilan johdolla, sekä osallistunut useille mestarikursseille kotimaassa ja ulkomailla. Laulua hän on opiskellut Aulikki Eerolan ja cembalonsoittoa Elina Mustosen johdolla. Kaisa Suutela-Kuisma konsertoi aktiivisesti sekä soolokonsertein että kamarimuusikkona. Hänet tunnetaan monipuolisena muusikkona joka esiintyy urkurina, laulajana, cembalistina, pianistina ja viulistina. Nykyisin hän toimii johtavana kanttorina Salon seurakunnassa.