Kesäkonsertti Perttelin kirkossa

su 21.8. klo 20.00
kolme naista, yksi mies, taustalla kiviseinä, viuluja ja barokkisello

Perttelin kirkko

Pohjolan Minerva

Kirsti Apajalahti, barokkiviulu
Anthony Marini, barokkiviulu
Pieta Mattila, barokkisello
Päivi Vesalainen, cembalo

Kuningatar Kristiina (1626-1689) on Ruotsin kuuluisin ja yksi historiamme mielenkiintoisimmista hallitsijoista, joka vaikutti myös suomalaisten sivistystason nostamiseen. 13-vuotiaan kuningattaren holhoojahallitus perusti Kuninkaallisen Turun akatemian eli nykyisen Helsingin yliopiston, ja myös Raamattu julkaistiin kokonaisuudessaan suomen kielellä kuningatar Kristiinan hallitessa. Kuningatar kasvatettiin isänsä Kustaa II Aadolfin tavoin eurooppalaiseksi renessanssihumanistiksi, jolle sivistys ja koulutus olivat ehdottoman arvokkaita. Hän puhui sujuvasti kuutta kieltä ja keräsi Ruotsissa ollessaan ympärilleen oppineita henkilöitä kuten eurooppalaisia filosofeja, joihin lukeutui muun muassa René Descartes.

Vuonna 1654 kuningatar Kristiina luopui kruunusta, kääntyi katoliseksi ja muutti Roomaan, jossa hänestä pian tuli yksi kaupungin keskeisimmistä kulttuurielämän hahmoista. Kristiina toimi useiden taiteilijoiden mesenaattina ja järjesti erityisesti naisille suunnattuja kokoontumisia, joita kutsuttiin nimellä Conversazioni. Näissä kokoontumisissa tavattiin uusia ihmisiä, käytiin älykkäitä keskusteluja ja muodostettiin uusia suhteita samalla kun nautittiin erilaisista musiikkiesityksistä.

Pohjolan Minerva -ohjelma esittelee Kristiinan tukemien ja palkkaamien säveltäjien teoksia. Ohjelma sisältää teoksia Arcangelo Corellilta, joka toimi Kristiinan Rooman-palatsissa kamarimuusikkona, Alessandro Stradellalta, joka niin ikään sävelsi Kristiinalle Roomassa, ja Antonio Cestiltä, jonka ooppera L'Argia juhlisti kuningattaren saapumista Innsbruckiin, joka oli välietappi kuningattaren matkalla Roomaan.

Viimeisten kahden vuoden aikana on Suomessa pitänyt yhtäkkiä taistella odottamattomalla tavalla oikeudesta harjoittaa kulttuuria ja sivistystä. On entistäkin ajankohtaisempaa juuri nyt juhlistaa koulutusta ja kulttuuria ihannoinutta rohkeaa hallitsijaa, joka uskoi sivistykseen ja taiteen tukemiseen ja joka lisäksi uskalsi kulkea vastavirtaan ja rikkoa naisille asetettuja tiukkoja normeja.

Konsertin jälkeen on tarjolla iltateet esiintyjien seurassa kirkon pihalla tai sateen sattuessa kirkossa.
Vapaa pääsy, ohjelma 10€

Tervetuloa