Matti Rantatalo

matti.rantatalo@evl.fi, puh. 040 515 9913
Salo-Uskelan alue

Olen Matti Rantatalo, uusin lisäys Salon kanttoreihin! Aloitin virassa aprillipäivänä 2021, mutta olen jo ehtinyt puuhata Salon seurakunnan musiikkikuvioissa monenlaista muutettuani tänne muutama vuosi sitten.

Olen valmistunut Sibelius-Akatemiasta musiikin maisteriksi pääaineena urkujensoitto. Perinteisten pianonsoiton ja laulun lisäksi opiskelin sivuaineena klassisia lyömäsoittimia. Opiskelujen ohessa toimin kanttorina Hämeenlinnassa, Kuopiossa, Järvenpäässä ja Helsingissä.

Uudistusmielisenä ja rytmimusiikista innostuneena olin ideoimassa ja toteuttamassa erilaisia vaihtoehtojumalanpalveluksia. Niistä huomattavin oli keväällä 1988 Helsingin Agricolan kirkossa alkunsa saanut ja edelleenkin toimiva Tuomasmessu, jonka ensimmäinen musiikinjohtaja olin. Tuomasmessua varten säveltämistäni liturgiaosista Jumalan Karitsa on yllättäen lähtenyt liikkeelle ympäri maailmaa; se on julkaistu laulukirjoissa Suomen lisäksi myös ainakin Ruotsissa, Saksassa, Sveitsissä, Yhdysvalloissa ja Venäjällä.

Gospelkuvioiden kautta tieni vei rytmimusiikin ammattilaiseksi. Yli 25 vuoden aikana toimin useiden eturivin artistien kokoonpanoissa kosketinsoittajana, sovittajana ja musiikillisena johtajana. Tutuiksi tulivat tanssipaikat, konserttisalit, laivat ja festarit sekä erilaiset tv-produktiot.

Kaikella on aikansa, ja nyt palattuani seurakuntatyöhön haluaisin tehdä kirkkomusiikkia mahdollisimman monipuolisesti - niin perinteistä kuin uudempaakin. Mikään ei ole hauskempaa kuin yhdessä soittaminen ja laulaminen!

Matti poseeraa kameralle, punaiset kosketinsoittimet taustalla