Rippijuhlat

Rippikoulussa saa yhdessä toisten kanssa kysellä, etsiä, epäillä ja löytää. Rippikoulussa hankitaan elämän eväitä yhdessä pohtien ja keskustellen, laulaen ja soittaen, rukoillen ja seurakunnan toimintaan osallistuen. Samalla saa oppia paljon siitä uskosta, johon kirkon jäsenet on kastettu. Rippikouluun kutsutaan 15-vuotta täyttävät seurakunnan jäsenet. Rippikouluun on myös tervetulleita ne nuoret, joita ei ole vielä kastettu tai jotka eivät ole Salon evankelis-luterilaisen seurakunnan jäseniä.

Lisätietoja Salon seurakunnan rippikoulusta löydät alla olevasta linkistä.

Konfirmaatio

Rippikoulu on reilu puoli vuotta kestävä kokonaisuus, joka huipentuu konfirmaatioon. Konfirmaatio on rippikoululaisten, heidän perheidensä ja koko seurakunnan yhteinen juhlajumalanpalvelus, jossa kastetut ja rippikoulun käyneet nuoret lausuvat yhdessä seurakunnan kanssa uskontunnustuksen ja osallistuvat ehtoolliselle. Konfirmoitavat nuoret ovat pukeutuneet kristityn valkoiseen kastepukuun, eli albaan. Konfirmaatiossa rippikoulun käyneet nuoret siunataan laskemalla käsi heidän pään päälle ja heitä vahvistetaan elämään todeksi kasteessa saamia lahjojaan. Nuorten kummeilla on mahdollisuus osallistua nuorten siunaamiseen.

Konfirmaatio antaa oikeuden toimia kummin tehtävässä ja oikeuden osallistua itsenäisesti ehtoolliselle sekä olla täysi-ikäisenä ehdokkaana kirkollisissa vaaleissa. Rippikoulun käyminen antaa mahdollisuuden myös kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen.

Rippijuhla on nuoren oma juhla

Rippikoulun käyminen ja konfirmaatio ovat juhlan hetki nuoren elämässä. Konfirmaatiomessun jälkeen järjestettävissä rippijuhlissa on yleensä mukana nuoren perhe, lähisukulaisia, kummit sekä ystäviä. Myös rippikoulun isoset ja työntekijät voi halutessaan kutsua rippijuhliin.

Rippijuhla saa olla nuoren ja perheen näköinen juhla. Usein juhla järjestetään kotona, mutta sen voi järjestää myös jossain muualla. Myös seurakunnan tilat ovat käytettävissä rippijuhlan järjestämistä varten. Seurakunnan tiloista löydät tietoa alla olevasta linkistä.

Joukko valkoiseen kaapuun pukeutuneita nuoria parijonossa. Ensimmäinen kanssa puista ristiä.
Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen