Kuusjoen hautausmaat

Kuusjoen hautausmaan sankarihautamuistomerkki

Kuusjoentie 530, 25330 Salo

Hautausmaita on kaksi. Vanhempi on lähellä kirkkoa, sen länsipuolella. Tämä hautausmaa oli 1800-luvun lopussa kymmenen vuotta käyttökiellossa. Tästä syystä tehtiin uusi hautausmaa vuonna 1891 vajaan kilometrin päähän kirkosta Pertteliin menevän tien varteen. Nykyisin molemmat hautausmaat ovat käytössä. Molemmilla hautausmailla on arkkuhautapaikkoja. Vanhalla hautausmaalla on lisäksi muistolehto.

Sankarihauta sijaitsee uudella hautausmaalla. Sankarivainajia on 79. Muistomerkkejä on yksi, ja sen on suunnitellut arkkitehti Elsi Borgin. Muistomerkissä on teksti: Kuusjoki pojilleen.

Vanhalle hautausmaalle tehtiin laajennus vuonna 2003 ja se vihittiin tarkoitukseensa 90-vuotisjuhlien yhteydessä 14.9.2003.

ÄITI - harmaan marmorilaatan tarina

Kuusjoen kirkkomaalla, lähellä sankarihautoja, on harmaa marmorilaatta. Laatassa on yksi sana: Äiti. Mikä on hautalaatan tarina?

Kuusjoen Parran talon ja kirkon välissä oli pieni mökki, Krinttilä, jossa asuva vanha nainen kutoi mattoja. Hilda-niminen pikkutyttö kävi mökissä usein kylässä ja halusi myös kutoa, mutta hän ei saanut lupaa sitä tehdä. Hilda keksi kuitenkin keinon ja livahti mökkiin kesken kirkonmenojen mattoa "kutomaan". Myöhemmin tuli toruja, kun teelmys piti purkaa. Vuosia ehti vieriä, kun samainen Hilda hankki muistolaatan äitinsä haudalle. Hautalaatan alla nukkuu Anna Saarinen, entinen Lindqvist. Hilda oli hänen tyttärensä ensimmäisestä avioliitosta. Anna Saarinen kuoli 1939.