Kirsi Laakkonen

kirsi.laakkonen@evl.fi, puh. 0400 884 699
Perttelin ja Kuusjoen alueet

Tapanani on nykyään esitellä itseni  sanoilla "Kirsi Laakkonen, Perttelin ikiaikainen kanttori".

Valmistuin Sibelius-Akatemiasta vuonna 1987 ja aloitin saman tien kanttorin virassa silloisessa Kiikalan seurakunnassa. Vuonna 1990 siirryin Perttelin kanttoriksi, ja siellä olen viihtynyt näihin päiviin asti. Opintojani täydensin vielä 1991 suorittamalla laulun A-tutkinnon.

Työssäni on hienointa saada olla mukana ihmisten elämän tärkeissä juhlahetkissä. Lukuisat kerrat olen saanut urkuparvelta seurata tuoreen avioparin iloa ja onnea tai olla urkujen säestyksellä saattelemassa vainajaa viimeiselle matkalleen. Sunnuntain messu on itselleni tärkeä hiljentymisen hetki ja hyvä alku uudelle viikolle.

Myös työskentely kuorojen kanssa on itselleni tärkeää. Perttelin kirkkokuoro on yksi Suomen vanhimmista kirkkokuoroista, kevättalvella 2016 vietettiin kuoron 120-vuotisjuhlia. Tällä hetkellä kuorossa on 33 laulajaa. On suuri onni ja etuoikeus saada olla tälläisen porukan johtaja!
Iltapäiväkuoro on piskuinen joukko jo vähän iäkkäämpiä laulajia. Tämä porukka on aina valmis heittäytymään uusiin hullutuksiin! Kuoron harjoituksissa on aina läsnä hurtti huumori ja laulamisen ilo.
Lapsikuoron harjoituksiin kokoontuu vaihtelevan kokoinen joukko ala-asteikäisiä lapsia. Näissä harjoituksissa riittää vauhtia ja vaarallisia tilanteita! Vuosien kulumisen huomaa siitä, että nykyään entiset lapsikuorolaiseni tuovat omia lapsiaan kuoroharjoituksiin!
Kaikki kuorolaiset ovat paitsi taitavia laulajia myös mukavia ihmisiä. Joku viisas ihminen onkin joskus sanonut, että laulamista rakastava ihminen ei voi olla läpeensä paha!

Mieheni Olli-Pekka on myös kanttori ja virassa Turun Henrikin seurakunnassa. Lapsemme ovat jo aikuisia ja asuvat omillaan, kanssamme Kokkilassa asustelee sentään staffordshiren bullterrieri Sissi.

Vapaa-ajan harrastuksiini veneily eri muodoissaan (uusimpana aluevaltauksena kajakkimelonta), mökkeily Kiteen Hummovaarassa, avantouinti sekä nykyään myös villatakkien ja -paitojen kutominen. Aamuvarhaisella minut voi bongata  Kokkilan kylänraitilla hölkkäämässä tai sauvakävelemässä.

Kirsi-kanttori vaalean puutalon pihalla päällään mustavalkoinen mekko.
Juvankoskella kesällä 2020. Kuva: Maritta Alho