Terhi Lehtovaara

terhi.lehtovaara@evl.fi, puh. 040 3548 419
Hoivamuusikko

Olen Terhi Lehtovaara, Salon seurakunnan hoivamuusikko.

Tullessani valituksi tähän viisivuotiseen tehtävään, moni kysyi, mitä hoivamuusikko tekee. Koen olevani etuoikeutettu saadessani olla edelläkävijä ja mukana luomassa tällaista uutta työsarkaa. Koen, että hoivamuusikolla on paikka seurakunnan musiikki- ja diakoniatyössä. Leikkisästi olen esitellyt itseäni, että olen puoleksi Salon seurakunnan kanttori ja puoleksi diakoniatyöntekijä. Oikeastihan en ole kumpikaan. Olen koulutukseltani musiikin ja laulun opettaja sekä musiikkiterapeutti, ja koen pystyväni hyödyntämään hyvin näitä koulutuksiani sekä aiempaa työkokemustani työtehtävässäni. Hoivamuusikkona toimiminen on oman muusikkouden ja musiikin valjastamista palvelemaan ja auttamaan toista ihmistä. Musiikilliset kohtaamishetket voivat tapahtua hoivalaitoksissa, kodeissa tai seurakunnan tiloissa ja tilaisuuksissa. Pidän tärkeänä pyrkiä tavoittamaan juuri niitä, joiden voi olla vaikeaa päästä paikalle muihin seurakunnan tilaisuuksiin ja konsertteihin ja lisätä siten seurakunnan musiikkityön saavutettavuutta.

Odotan innolla, millaiseksi toimenkuvani muodostuu ja mitä kaikkea tämä työ tuo tullessaan. Pidän keskeisenä myös uusien yhteistyömuotojen löytämistä paitsi seurakunnan omien toimialojen ja työntekijöiden, myös paikallisten järjestöjen, hyvinvointialueen ja seurakunnan vapaaehtoisten kanssa. Rohkaisen siis kaikkia ottamaan ennakkoluulottomasti yhteyttä ja tekemään kanssani hoivamusiikkityötä Salon seurakunnassa!

Uuden työpaikan myötä iso muutos arjessani on oman kodin tyhjeneminen omien poikien aikuistuessa. Vanhan talon remonteissa, villiintyneen pihapiirin kurissa pitämisessa ja iloisen "Veela"-koiran ulkoilussa riittää kuitenkin edelleen puuhaa minulle ja miehelleni Timolle. Nautin kovasti kaikenlaisesta käsin tekemisestä esim. leipomisesta, neulomisesta ja tapetoinnista. Pidän tärkeänä myös hoitaa itseäni musiikilla itse musisoiden, musiikkia kuunnellen ja konserteissa käyden.

Terhi Lehtovaara kädessään kitara ja ukulele