Angelniemen kirkon urut

Subbas 16´ Pedalkoppel

I ja II C - f3

Jalkio C - d1

Sormiopillistö yhteislaatikolla, soittopöytä urkujen vasemmassa päässä

Tervetuloa Angelniemen urkuparvelle, jossa on historiallisesti arvokkaat Zachariassenin valmistamat urut vuodelta 1898.

Zachariassenin urkurakentamon juuret ulottuvat Tanskaan, maailman vanhimpaan edelleen toiminnassa olevaan urkurakentamo Marcusseniin. Sen perustajan tyttärenpoika Jens Zachariassen saapui Uuteenkaupunkiin kokoamaan kaupungin uuteen kirkkoon urkuja ja jäi sille tielleen. Hän aloitti itse Uudessakaupungissa urkujen rakentamisen 1866 ja meni naimisiin paikallisen laivanvarustajan tyttären kanssa.

Zachariassenin urkutehdas toimi Uudessakaupungissa runsaan viidenkymmenen vuoden ajan ja valmisti toistasataa urkua, tehdas oli aikoinaan Pohjoismaiden suurin urkujen rakentaja. Heidän tekemiään urkuja on jäljellä enää parikymmentä, oli aika, jolloin sellaisia urkuja ei arvostettu vaan ne purettiin uuden tyyli-ihanteen myötä.

Angelniemen urku on pieni, vain kuusi äänikertaa. Arvokkaan näistä uruista tekee se, että ne ovat alkuperäisessä asussaan. Urkujen sointi edustaa täysromantiikkaa ja on lämpimän ja täyteläisen kuuloinen. Kuudella äänikerralla saa pieneen kirkkoon aivan täydellisen soittimen, kun urku on hyvin suunniteltu ja rakennettu.

Halikon seurakunnassa oli vuosituhannen vaihteessa ajatus, että ei näistä uruista ole mihinkään ja ne hylättiin käyttämättömäksi, onneksi ei sentään purettu. Mutta Salon seurakunnan aikana vuonna 2012 saksalainen Paschenin urkurakentamo restauroi Angelniemen urut alkuperäiseen loistoonsa. Se oli kulttuurihistoriallisesti erittäin arvokas teko.

Angelniemen kirkon urkujen julkisivu
Kuva: Matti Rantatalo