Rippikoulut 2024

Tänä vuonna riparille on kutsuttu erityisesti vuonna 2009-syntyneet nuoret.

Ripariryhmät ovat jo hyvässä vauhdissa ja talven ryhmät on jo konfirmoitu. Kesän leirit ja päiväripariviikot lähestyvät!

Tarkempia tietoja löydät ryhmien omilta sivuilta.

Ryhmien omat sivut löydät täältä

Ihmisiä istuu piirissä nurmella

Riparifaktaa

• Salossa riparin käy vuosittain reilu 80% kaikista 15-vuotiaista
  • Rippileiri maksaa Salossa 10 euroa leirivuorokaudelta, eli leirin pituudesta riippuen 60 euroa tai 70 euroa. Leirimaksusta voi taloudellisin perustein pyytää vapautusta seurakunnan diakoniatyöltä. Päiväripari on maksuton. Teemaripareilla on oma hinnoittelunsa.
  • Rippikoulu on noin puolen vuoden kokonaisuus, joka koostuu kahdesta osasta: seurakuntajaksosta ja leiristä tai päiväripariviikosta. Seurakuntajakson aikana tutustutaan seurakunnan toimintaan ja omaan rippikouluryhmään. Leirillä tai päiväripariviikolla eletään yhdessä ja perehdytään siihen, mitä kaikkea kristillinen usko on.
  • Ripari huipentuu konfirmaatioon, joka on nuorten ja perheiden yhteinen juhlajumalanpalvelus.
  • Riparille ovat  tervetulleita myös ne nuoret, jotka eivät ole kastettuja tai seurakunnan jäseniä. Riparin aikana on mahdollisuus halutessaan tulla kastetuksi ja liittyä seurakunnan jäseneksi. Mikäli nuori on kastettu toisen kristillisen yhteisön jäseneksi, tarkoittaa konfirmaatiotoimitukseen osallistuminen hänelle Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon liittymistä.
  • Myös erityistä tukea tarvitsevat nuoret voivat käydä rippikoulun. Erityistä tukea tarvitsevien rippikoulu järjestetään tarvittaessa yhteistyössä muiden Varsinais-Suomen seurakuntien kanssa. Vuonna 2025 järjestetään näitä nuoria ajatellen pienryhmäripari. Ota yhteyttä, jos perheessänne on erityistä tukea tarvitseva nuori.
  • Riparin käyminen antaa oikeuden kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen. Konfirmaatioon osallistuminen antaa oikeuden kummin tehtävään ja oikeuden asettua ehdolle kirkollisissa vaaleissa.