Yliskylän kirkko

Yliskyläntie 45, 25520 Salo

Jo keskiajalla tiedetään Yliskylän rautakautisen kalmiston vaiheilla sijainneen kirkon. Samalle paikalle rakennettiin keskiajan lopulla toinenkin kirkko, joka jouduttiin purkamaan 1700-luvun alussa. Yliskylän nykyisen kolmannen kirkon rakennutti Teijon ruukinpatruuna Johan Kijk vuosina 1753 - 1756. Kirkon suunnitteli ja rakennustöitä valvoi Teijon tehtaan rakennusmestari Erik Dahl. Lautaholvi ja urkulehteri valmistuivat 1760-luvulla. Satulakattoiseen runkohuoneeseen liittyvät kylkiäisrakennuksina vastakkain sijaitsevat asehuone ja sakaristo. Kirkkosali on yksilaivainen ja tynnyriholvinmuotoinen.

Kolmiosaisen alttaritaulun on maalannut Jonas Bergman vuonna 1750. Taulun yläosa kuvaa ylösnousemusta, keskiosa ristiinnaulitsemista ja alaosa ehtoollisen asettamista. Taulun on korjannut 1870-luvulla taiteilija R.W.Ekman.

Kuori-ikkunoiden lasimaalaukset on suunnitellut arkkitehti Elsi Borg ja ne ovat vuodelta 1923. Niissä on kristillisiä vertauskuvia sekä kirkon historiaan viittaavia kuvioita ja vuosilukuja. Saarnastuoli on 1800-luvulta.

Erillinen kolminivelinen kellotapuli on rakennettu vuosina 1778 - 1780.

Kirkossa on istumapaikkoja 200.

YouTube-video

ma 1.4. klo 14.00

Yliskyläntie 45, 25520 Salo

Pyhiinvaellusmessu

Messu Pienen pyhiinvaelluksen päätteeksi.
Mukana Marika Huhtasalo ja Päivi Pulkkinen-Watson.