Särkisalon kirkon urut

I sormio:
Principal 8´, Gedackt 8´, Oktava 4´, Oktava 2´, Scharff 3x, Trompete 8

II sormio:
Rohrflöte 8´, Principal 4´, Spitzflöte 4´, Kvinta 22/3, Waldflöte 2´, Terz 13/5, Scharff 2x, Vox virginea 8´, Tremolo

Jalkio:
Subbas 16´, Principal 8´(I), Gedackt 8´, Choralbass 4´, Posaune 16

Koppelit: II/I, II/P, I/P

Dispositio: Jussi Laukola

Äänitys: Leo Kylmä ja Matti Erola

Julkisivu vuoden 1913 uruista (Kangasala).

Urut on rakentanut Urkurakentamo Matti Erola vuonna 1989.  Niissä on 18 äänikertaa jaettuna kahdelle sormiolle ja jalkiolle.  Urkujen julkisivu on vanha, ja itse asiassa historiallisesti erikoisen tien kulkenut.

Särkisalon kirkkoon tuli nimittäin 150 vuotta sitten urut, jotka oli alun perin tehty 1700-luvun loppupuolella Helsingin raatihuoneentorilla eli nykyisellä senaatintorilla sijainneeseen Ruotsin kuningatar Ulriika Eleonoora vanhemman mukaan nimettyyn kirkkorakennukseen. Kun tämä kirkko sai väistyä monien muiden rakennusten tavoin uuden pääkaupungin uljaan senaatintorin rakennusten tieltä, urut siirrettiin väliaikaissoittimeksi vastavalmistuneen Vanhan kirkon urkusyvennykseen. Silloin urkuihin tehtiin uusi julkisivu, joka ilmeisesti oli Vanhan kirkon arkkitehdin Carl Ludvig Engelin piirtämä. Vanhasta kirkosta urut siirrettiin Särkisaloon, mutta julkisivua piti muuttaa, jotta se mahtui Särkisalon matalalle urkulehterille.

Vanha urku purettiin vuonna 1912 ja seuraavana vuonna Kangasalan urkutehdas rakensi tilalle uudet, joissa käytettiin osaksi vanhaa julkisivua, mutta vaihdettiin siihen uudet pillit.

Tämä urku purettiin 1987 ja urkurakentamo Matti Erola teki tilalle uudet urut, joiden julkisivu on vuoden 1913 Kangasalan uruista ja puuosat osaksi vuodelta 1828 Engelin jäljiltä. Harmillista, ettei näistä vanhoista uruista ole periytynyt enempää näihin urkuihin.

Särkisalon kirkossa on myös kuoripositiivi Anders Thule 1861, 3 äänikertaa, yksi sormio:
Gedackt 8´, Dubbelfleut 4´, Fleut amabile 4´, liitejalkio C - f0.

Rekistereissä ei ole äänikertanimiä, kaikki pillit puuta. Nämä urut löydettiin Särkisalon Ulkoluodon koulun varastosta. Valitettavasti ne toimivat kovin satunnaisesti.

Särkisalon kirkon urut sivusta kuvattuna