Kiikalan kirkko

Kirkkotie 1, 25390 Salo

Kiikalan seurakunnan ensimmäinen puukirkko rakennettiin n. vuoden 1590 paikkeilla ja se sijaitsi Saarenkylässä lähellä pappilaa. Tätä ensimmäistä kirkkoa käytettiin 1720-luvun lopulle asti. Seuraava kirkko rakennettiin vv. 1729 - 1730. Invertaarioluettelossa v. 1856 olevan tiedon mukaan tämä kirkko oli malliltaan torniton pitkäkirkko, johon kuului kaksi eteistä sekä pohjoisessa sakaristo.

Kiikalan nykyinen, kolmas kirkko valmistui vuonna 1859. Kirkon rakentajaksi mainitaan Iisak Lindström. Kirkko on tyyliltään tornillinen uusgoottilainen pitkäkirkko, jossa on itäpäätyyn liittyvä matala sakaristo. Keskellä runkohuoneen eteläseinää on pieni eteinen; pohjoispuolella ollut eteinen poistettiin vuonna 1906 J. Stenbäckin suunnitelman mukaan suoritetussa korjauksessa. Tällöin uusittiin myös kirkon sisälaudoitus ja ulko- sekä sisäväritys. Vuonna 1932 kirkkoon tehtiin perusteellinen korjaus Toivo Paatelan suunnitelmien mukaan. Tällöin uusittiin mm. ulkolaudoitus ja sisäväritys ja kirkko sai nykyisen asunsa.

Alttari on puinen ja sen ympärillä on uusgoottilainen alttarinkehystys. Ylinnä on päätykolmio, johon on sovitettu kullattu aurinko. Alttaritaulun aiheena on Kristuksen kirkastus ja sen on maalannut Berndt Lagerstam vuonna 1906. Kirkon pohjoisseinällä on vanha alttaritaulu vuodelta 1736, joka on tyylistään päätellen Margareeta Capsian maalaama. Aiheena on Ristiinnaulittu Marian ja Johanneksen välissä, taustalla on Jerusalemin kaupunki. Sakaristossa säilytetään vanhaa alttaritaulua vuodelta 1859, jonka aiheena on Kristuksen kirkastus. Taulun on maalannut kisälli C. G. Schylander.

Kirkkosalin kolmea seinää kiertävät parvet, joille pääsee tornin kautta. Vuoden 1932 korjauksessa parvien peileihin maalattiin kristillisiä vertauskuvia ja arabeskeja. Kirkon länsipäädyn seinällä on vanha numerotaulu 1800-luvun loppupuolelta, jossa on uusrenessanssityylinen kehys ja teksti: "Hyvä on Herraa kiittää."

Kiikalan kirkon urut on esitelty täällä.

Kolminivelinen kellotapuli valmistui vuonna 1800; rakennusmestarin nimeä ei ole tiedossa. Tapuli oli aikaisemmin punamullattu, mutta kirkon korjauksen yhteydessä vuonna 1932 se maalattiin nykyisen väriseksi. Kellot siirrettiin vuonna 1859 uuden kirkon länsitorniin.

Kirkossa on istumapaikkoja 650.

YouTube-video

Induktiosilmukka Induktiosilmukka

to 28.3. klo 17.00

Kiirastorstain messu Kiikalan kirkossa

Kiirastorstai "Pyhä ehtoollinen"
Hietalahti, Sirén

Messu Kiikalan kirkossa

Pääsiäispäivä "Kristus on ylösnoussut!"
Hietalahti, Sirén

Messu Kiikalan kirkossa

3. sunnuntai pääsiäisestä "Jumalan kansan koti-ikävä"
Hietalahti, Lahti