Uskelan kirkko

Sairaalantie 5, 24100 Salo

Korkea mäki, jolla Uskelan kirkko sijaitsee, on vanha kirkon paikka: vuoden 1440 tienoilla sinne oli rakennettu Salon kappeliseurakunnan pieni kivikirkko, Pyhän Annan kappeli, joka vuonna 1830 purettiin uuden kirkon rakennusaineiksi. Uskelan kirkko sijaitsi siihen aikaan jokivarressa kaupungin pohjoispuolella. Uskelan kirkossa on tilaa noin tuhannelle seurakuntalaiselle.

Nykyinen kirkko valmistui vuonna 1832. Sen suunnitteli oman aikansa kuuluisin arkkitehti C. L. Engel. Kirkko on yksilaivainen pitkäkirkko, jonka sivuseiniin liittyvät runkohuonetta kapeampi ja matalampi sakaristo ja asehuone. Länsipäädyssä on vuonna 1860 rakennettu torni.

Uskelan kirkkoa on korjattu neljään otteeseen. Ensimmäisessä remontissa vuonna 1890 kirkkoon saatiin uunilämmitys; 1950-luvulta lähtien kirkko on lämminnyt sähköllä. Lautalattia on korvattu kalkkihiekkatiilillä. 150-vuotisjuhlavuoden perusteellisissa korjaustöissä 1982 kirkkoon asennettiin palohälytys- ja sammutusjärjestelmä, koneellinen ilmanvaihto ja uusi valaistus. Vanha vesikatto uusittiin kuparipeltiä käyttäen, ja sakariston alle rakennettiin saniteettitilat. Kirkon sisämaalaus uusittiin kokonaan, ja tällöin palautettiin vallitseviksi alkuperäiset empiresävyiset värit: seinät ovat pehmeän kellertävät, tähtikuvioinen katto taivaansininen. Tähtiä kerrotaan olevan yhtä vaille 27.000.

Kristuksen ylösnousemusta kuvaavan alttaritaulun maalasi hovimaalari R. W. Ekman v. 1849. Alttarin ympärillä on uusklassinen A. W. Arppen suunnittelema alttarinkehystys.

Kuorin ikkunakaarien kalkkimaalaukset on maalannut Toivo Lehtinen vuonna 1932. Kalkkimaalausten aiheet ovat Raamatusta; pohjoisikkunassa ovat ristin kanto sekä Pietarin pelastuminen hukkumasta, ylinnä Jumalan silmä, eteläikkunassa Jeesus siunaa lapsia sekä Maria Magdaleenan ja Kristuksen kohtaaminen ylösnousemuksen jälkeen, ylinnä Pyhän Hengen kyyhkynen.

Saarnastuoli valmistui pian kirkon valmistumisen jälkeen vuonna 1832.

Lehteri on rakennettu 1873, ja ensimmäiset urut hankittiin vuotta myöhemmin. Nykyiset, Kangas­alan urkutehtaan valmistamat 33-äänikertaiset pneumaattiset urut ovat vuodelta 1936. Ne korjattiin perusteellisesti 2005.

Uskelan kirkon urkujen tarkemman esittelyn voit lukea täältä.

Kirkossa on istumapaikkoja 800.

YouTube-video

Sydäniskuri Sydäniskuri
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc

su 24.3. klo 10.00

"Kunnian kuninkaan alennustie"
Mäenpää, Suutela-Kuisma, GospelSalo -kuoro
Messu on nähtävillä Salon seurakunnan YouTube -kanavalla
virret: 54; 61; 964; 907; 60
ti 26.3. klo 13.00

Selkokielinen pääsiäishartaus ja ehtoollinen

Hiljaisen viikon tiistai "Jeesus tutkittavana"
Pertti Arola, Lindholm, Virtanen, Suominen
ke 27.3. klo 19.00

Ristin juurelle -passiokonsertti Uskelan kirkossa

Auralia on Turun seudulla vaikuttava noin 40 laulajan sekakuoro.
Hiljaisen viikon passiokonsertin ohjelmassa on mm. Chydeniuksen ja Mäntyjärven Pater Noster -teokset, sekä Bachin Matteuspassion kuorokoraalit.
Kuoroa johtaa Teemu Honkanen, urkurina on Iina Kivimäki ja viulistina Ilana Gothóni
Vapaa pääsy, ohjelma 15 €
to 28.3. klo 18.00

Kiirastorstain messu Uskelan kirkossa