Muurlan kirkon urut

1980 Urkurakentamo Erola opus 14
16 äänikertaa, kaksi sormiota, mekaaninen

I sormio:
Principal 8´, Rörflöjt 8', Octava 4´, Quinta 2 2/3´, Waldflöjt 2´, Ters 1 3/5´, Mixtur 3x

II sormio:
Gedacht 8´, Blockflöjt 4´, Principal 2´, Scharf 2x, Trumpet 8´, Tremolo

Jalkio:
Subbas 16´, Borduna 8´, Principal 4´, Fagott 16´
Principal on Albanus Jurvan soittimesta vuodelta 1899.

Koppelit: II/I, I/P, II/P

Dispositio: Heikki Tamminen

Julkisivu: Albanus Jurva 1899.

Muurlan uruissa on hieno fasadi, joka on Albanus Jurvan 1800-luvun lopulta rakentamista uruista. Jurva työskenteli Thulén urkurakentamossa Kangasalla, mutta eteenpäin pyrkivänä ihmisenä hän hankkiutui oppiin Saksaan Walckerin perustamaan urkurakentamoon.

Jurva palasi Suomeen muutaman vuoden päästä ja perusti oman urkurakentamonsa. On tietyllä tavalla harmillista, että Jurvan urut on purettu, eikä niitä aikanaan korjattu, tai edes niiden pillejä käytetty näihin uusiin urkuihin. Urkurakentamo Erola rakensi kirkkoon uudet urut vanhaan julkisivuun.

Näissä uruissa on 16 äänikertaa kahdella sormiolla ja jalkiolla. Tyylillisesti nämä ovat aikakaudellensa tyypilliset pienine pilleineen. Disposition suunnitteli Muurlan silloinen kanttori Heikki Tamminen ja hän oli myös aktiivinen urkujenrakennusprojektin aikana. Varmaan sen takia näitä urkuja voidaankin sanoa Erolan rakentamon parhaiksi ja toimintavarmimmiksi uruiksi. Kanttori huolehti, että ne tehtiin hyvin ja huolellisesti.

Muurlan kirkon urut sivusta kuvattuna