Halikon kirkon urut

1851 Anders Thulé, 1881 laajennus J.A. Zachariassen, uudelleenrakennus vuonna 1971 Kangasalan Urkutehdas opus 866
32 äänikertaa, kolme sormiota, mekaaninen

I sormio (kaikki äänikerrat vuoden 1851 Thulé-uruista):
Borduna 16´, Principal 8´, Dubbelflöjt 8´, Gamba 8´, Flute d´amour 8´, Octav 4´, Flöjt 4´, Spetsflöjt 4´, Octav 2´, Trompet 8´Bas, Trompet 8´Diskant, II-I, III-I

II sormio:
Gedacht 8´, Fugara 8´, Principal 4´, Flöjt 4´, Valdflöjt 2´, Scharf 4x, Oboe 8´, Tremolo
Gedacht, Fugara ja Principal ovat vuodelta 1881 Zachariassenin laajennuksesta, muut vuodelta 1971 Kangasalan uudistuksesta.

III sormio (kokonaan vuodelta 1971):
Gedacht 8´, Rörflöjt 4´, Principal 2´, Qvinta, Cornet 2x, Cymbel 2x, Tremolo

Jalkio:
Violon 16´, Subbas 16´, Violoncello 8´, Gedacht 8´, Octava 4´, Rauschqvinta 2x, Bassun 16´, Trompet 8´, Trompet 4, I/P, II/Ped, III/Ped
Violon ja Subbasso ovat alkuperäisiä Thulé-äänikertoja, Violoncello on 1881 Zachariassen-äänikerta.

Ääniala: C-d1-g3

Dispositio: Anders Thulé 1851, J-A. Zachariassen1881 ja Asko Rautioaho 1971

Julkisivu: Thulé

Peruskorjaus 2003 Urkurakentamo Porthan

Kangasalan urkutehdas oli Suomen ensimmäinen urkutehdas ja se hallitsi aikansa urkumarkkinoita Suomessa. Se oli neljässä sukupolvessa toiminut perheyritys, joka valmisti 140 vuoden aikana yli tuhannet urut.

Kangasalan urkutehdas aloitti toimintansa vuonna 1844, jolloin senaatti antoi urkujen rakennusoikeuden Ruotsissa syntyneelle Anders Thulélle, joka oli aikaisemmin työskennellyt työnjohtajana ruotsalaisen Gustaf Anderssonin urkurakentamolla.

Nämä Halikon urut valmistuivat vuonna 1851 ja niitä kutsuttiin Thelé-uruiksi Kangasalan urkumestarin mukaan. Niissä oli silloin 15 äänikertaa mutta vain yksi sormio.

Zachariassenin urkurakentamo uudisti ja laajensi Thulén urkuja 1881 neljällä äänikerralla ja teki niistä kaksisormioiset.

1971 Kangasalan urkurakentamo uudelleenrakensi nämä urut ja teki niistä 33-äänikertaiset ja kolmisormioiset.

Onneksi tässä viimeisimmässä uudelleenrakentamisessa on säilytetty 13 alkuperäistä Thulén äänikertaa ja kaikki 4 Zachariassenin äänikertaa. Tämän ansiosta Halikon uruissa on muhkea ja täyteläinen romanttinen sointi. Kolmannella sormiolla on vain uusia äänikertoja 70-luvulta, ja ne ovat täysin sopimattomia tämän vanhan rouvan alkuperäiseen luonteeseen, joten eipä niitä juuri koskaan tule edes käytettyä.

Urut ovat mekaaniset ja melko raskaat soittaa, mutta upea ääni korvaa mekaniikan kankeuden.

Halikon kirkon urkujen julkisivu
Kuva: Matti Rantatalo