Kesäkonsertti Salon kirkossa - Sisäinen matka - Winterreise

Duo Rhosia
Matti Lindholm, alttoviulu
Alina Sorjonen, piano
Konsertti vie kuulijat sisäiselle matkalle Franz Schubertin korvia sekä mieltä hivelevin sävelin. Winterreise -laulusarja on alun perin tenorille ja pianolle sävelletty kokonaisuus, jossa pettynyt ja petetty nuorukainen lähtee rakastettunsa talosta vaellukselle kohti erämaita. Schubertin vivahteikas varhaisromanttinen sävelkieli sitoo liedeissä laulujen tekstit vahvasti myös musiikin sanattomaan ilmaisuun, ja tässä konsertissa kuultava sanaton versio on näin ollen tulkittavissa sisäiseksi kokemukseksi tai eräänlaiseksi elämän metaforaksi, jota kuunnellessaan kuulija pääsee syventymään omiin sisäisiin mielikuviinsa.

Vapaa pääsy, ohjelma 10 €
Konsertin jälkeen iltatee kirkon pihalla

Matti Lindholm aloitti viulusoittamisen kuusivuotiaana Tukholmassa, ja lukiossa ollessaan hän otti pääsoittimekseen alttoviulun. Hän valmistui Helsingin ammattikorkeakoulu Stadiasta 2004. Matti toimii freelancemuusikkona sekä viulun- ja alttoviulunsoiton opettajana. Hän soittaa vakituisesti Synkronis-kvartetissa, Hyvinkään orkesterissa sekä jousiyhtyeessä MEduo. Hän toimii myös aktiivisesti studiomuusikkona ja keikkailee monien orkesterien kanssa.

Alina Sorjonen on pianisti, kamarimuusikko ja pianonsoitonopettaja. Opetustyö on lähellä hänen sydäntään ja hän toimii tällä hetkellä pianonsoitonopettajana Keski-Uudenmaan musiikkiopistossa. Sorjonen on opiskellut pedagogisia ja solistisia ammattiopintoja Suomessa muun muassa Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja Sibelius-Akatemiassa sekä ulkomailla Itävallassa Kunstuniversität Grazissa ja Viron Tallinnan musiikkiakatemiassa. Sorjonen valmistui musiikin maisteriksi vuonna 2017. Samana vuonna hän oli mukana perustamassa Helsinki Metropolitan Orchestraa. Tällä hetkellä Sorjonen toimii orkesterin intendenttinä ja toivoo, että ainutlaatuinen kokoonpano voisi jatkaa toimintaansa vielä monen vuoden verran.
  • Musiikki Musiikki

Salo-Uskela