Teijon kirkko

Puukartanonpolku 1, 25570 Salo

Teijon kirkko on Suomen pienin kivikirkko.

Tarinan mukaan, koska ruukinpatruuna Robert Bremerin ennustamaa vedenpaisumusta ei tullutkaan, hän rakennutti kiitokseksi seurakunnalle kirkon vuonna 1829 - oman ajanlaskunsa mukaan Jumalan ensimmäisenä hallitusvuotena.

Kaikki kirkon kattorakenteet tuhoutuivat vuoden 1972 rajussa tulipalossa. Puurakenteet paloivat soihtuna ilmaan. Tornikello putosi pääoven eteen hiiltyneen puukasan päälle.

Valtakunnallisen kohun saattelemassa konkurssihuutokaupassa v. 1999 kirkko ja hautausmaa jouduttiin ostamaan toiseen kertaan kalliisti kyläläisten kirkoksi.

Ympäristöministeriö vahvisti v. 1999 kirkon ja viljamakasiinin ympäristöineen rakennussuojelulain tarkoittamiksi kansallisena kulttuuriperintönä säilytettäviksi kohteiksi.

Myrskyn suihkuvirtaukset piiskasivat kirkontornia joulukuussa v. 2006. Vesivauriot ulottuivat kirkkosalin lattialle asti. Vedenpaisumus toteutui sittenkin.

Vuoden 1973 korjauksen rakennustavat osoittautuivat turmiollisiksi: veden tihkumista rakenteisiin, läpilahoa ja hometta. Oli ryhdyttävä jälleen - vain runsaat kolmekymmentä vuotta edellisen jälkeen - kellotornin ja kattolyhdyn perusteelliseen kunnostustyöhön. Välttämätön entisöiminen saatiin tehdyksi v. 2009.

Kirkossa on istumapaikkoja 100.

YouTube-video