Seurakuntatyö Pushkinissa

Venäjä

Pushkin sijaitsee noin 30 kilometriä Pietarin keskustasta etelään. Seurakunnassa on noin 100 jäsentä. Joka kuukauden ensimmäinen sunnuntai on suomenkielinen jumalanpalvelus, muina sunnuntaina on suomen- ja venäjänkielinen jumalanpalvelus, joissa pääpaino on venäjällä. Lisäksi on joka sunnuntai kello 14 venäjänkielinen jumalanpalvelus ja keskiviikkoiltana venäjänkielinen jumalanpalvelus.

Seurakunnan talous on suurelta osin Suomesta tulevien avustusten varassa. Omat voimavarat ovat pienet. Suurin menoerä on kirkon lämmitys, joka tapahtuu dieselillä. Sley tukee varsinkin seurakunnan diakoniatyötä, joululahjoja ja -paketteja.

Suomen luterilaisen evankeliumiyhdistyksen (Sley) työntekijä, pastori Pasi Hujanen on työskennellyt Pushkinin seurakunnan kirkkoherrana yli 20 vuotta. Hän tapaa kuukausittain niitä seurakuntalaisia, jotka eivät enää terveyden puolesta voi käydä kirkossa. Heitä on tällä hetkellä noin 10. Lisäksi Pasi Hujanen käy katsomassa Hatsinan, Skuoritsan, Tuutarin ja Hietamäen suomenkielisiä seurakuntalaisia. Hän toimittaa myös jumalanpalveluksia näillä paikkakunnilla.

Nimikkokohderaportti

Suomen luterilaisen evankeliumiyhdistyksen työ Venäjällä

Sley kolmella mantereella

Pasi Hujanen pitää ehtoollishetkeä iäkkään naisen luona.
Kuva: Nikola Kotzetkov

Seurakuntatyö Pushkinissa on Marttilan nimikkokohde.

Työtä Pushkinin seurakunnassa voi tukea:

Suomen luterilainen evankeliumiyhdistys
MobilePay 83700
Suomen luterilainen evankeliumiyhdistys: FI13 8000 1500 7791 95, viite: 10000100133008101519

Keräyslupa: RA/2021/1127, voimassa toistaiseksi.